Moda'ya ayna arkası bakış
MODA HABER

Moda'ya ayna arkası bakış

Yeni bir tavırla; yeni bir kış. Tek doğru olan zorlamasız, içselleştirebildiğimiz bir çabanın aktarımı. Sokağa, yaşama...

GÜNCELLEME TARİHİ: 24 Aralık 2009

Alışkanlıkların tamamına dair bir değişme dönemine başladık. Bir çoğumuz ise daha erken davranarak. Üzerimizde dünden kalan bir yorgunluğun verdiği yavaşlıkla.

Neydi aralıksız koşuşturmanın arasında görmezden geldiğimiz? Nereye, ne için koşuyorduk anlaşılmaz bir durumdu aslında. Moda olana, en çok konuşulana dair bir tavrı benimseme hastalığına ne zaman nasıl yakalanmıştık. Neden kimse uyarmamıştı? Cevapları daha ne kadar erteleriz bilinmez ama algıladığım, hatta güçlü algıladığım bir şey var. B a ş l ı y o r u z . 'Sil baştan' ve yeni bir başlangıçtan.



Bir başkalaşım öyküsünü taşıyoruz *2o1o kış* tarihlemelerinde; sıcak bir filtre kahve ya da iyi demlenmiş bir bardak çayın ardından.

Dönem yeni formların dönemi. Ait oldukları adresler; bir tasarımcı imzası taşıyan dükkanlar, galeriler, tasarım mağazaları, stüdyolar. En doğru yöneliş, kurgusu ve konsepti olan bir duruma işaret eden tasarımcı dükkanları. Artık markanızdan çok hangi tasarımcının taslağından çıktığını sorguladığımız formlar. Aslında dünyada daha çok etken olan markaların yerini almaya başladı bu eğilim. En başarılı olan tasarım markalarından birileri *Rick owens*, MARNİ.Martin, Margiela. Bildiğimiz bu isimlerin dışında dönem yeni keşiflerin dönemidir; birçok tasarım atölyesi.

2o1o kışına dair en incelikli geri dönüşler *manto formlarında. Veronique Branquinho'ya ait detayları arıyoruz uzun uzun. Bruno Pieters'dan sonra özel verev kesim abartılı kol formlarına sahip, asimetrik kapamalı mantolar dönemi. Uzun ve akıl almaz derecede detaysız. Tanımlamak adına bu ürünleri her tasarımcının*masterpiece*kurgusu olarak niteliyoruz. En ustalıklı yorumu olarak alıyoruz tüm tasarım markalarının.

Dönem renk dönemi değil. Özgür bir tonlama ile her tonun kabul gördüğü sezon ve anlar. Hangi rengi hangi sebepten tercih etme durumu önemli tabii. Desen var oldukça; geometrik ya da mikro formattaki kumaş desenleri. Geçmişe yönelik bir tavırla yeni ve geçmiş arasında boyut bulan kesimlerle, kişinin nasıl taşıdığı en anlamlı arayış. Yeni makyaj algısı. Yeni saç formu. Yeni renk kombinasyon ilişkisi. Aynı ürünün başka başka ifadeleri. Daha kasabalı. Daha şehirli ya da daha Androjen bir yaklaşımla daha Fütürüstik.

Uzun gömlekler; erkeksi ve en yalın haliyle gömlekler. Denim pantolonlar; tercih dar ve siyah, karbon renkler. Ya da gömlekleri dar seçerek, alt grubu koyu çizgiselliklerle geniş tercih etmek. geniş alt grup için kısa ceketler. Dar denim ve siyah pantolonlar için geniş ve uzun mantolar. Benim kişisel önerim; şuanda da doğru seçkileri olanlarda da rastladığım uzun üst formlar, özel çoraplar ve mantolar. Eksiklik durumuyla tamamlanan bir giyim yaklaşımı. Deri eldivenler, mikro boyutta çantalar; taşıyıcı uzantıları olmadan. Kısa botlar, kalın ahşap topuklu ayakkabılar, uzun atkılar…

Tüm bunların sizdeki karşılığı en vazgeçilmez olan. Uyum sağlamak zorundalığını çoktan bırakmış olmalıydık aslında. Bir gecikmişlik halinde değil ama bir başlangıç noktasında. Şimdilerde aranıza katılmaya karar verdim. Yalnızca tasarım yapan tasarlayan bir adam olarak değil bu kez. Yanınızda beraber aynaya aynalara daha doğru bakabilmek adına. Modanın yanlış tavrından gittikçe uzaklaşarak; bize kendimize yönelik bir tavrı oluşturmak, beraber oluşturabilmek adına. Ve bilmek, doğru giyinebilmenin kendimizdeki en doğruyu ortaya çıkarma çabası olduğunu.

2o1o ve sonrasına ait en öznel farklılığın *z o r l a m a l a r –dan sıyrılabilme yeteneğinin gelişimi olarak algılıyorum ve bundan sonrasına tarihli anlarımız da, kişinin kendini ortaya koyma durumunda en yalın haline rastlıyoruz. Burada en öncelikli olan *Matematiksel Kurgusu Sağlam Estetikler*. Yeniden düşünülerek farklılaşmış yaka formatları, sivri ve takviyeli omuzlar, vatka ya da vatin benzeri dolgularla hafif çıkıntıları olan omuzlar.

Deri görünümlü pahalı görsellikteki kumaş ve yüzeyler. Tüm boylarda ceket, kaban ve mantolar. Dar manşetler, geniş kolevleri… Az miktarda düğme ve gizli patlardan oluşan detaysız ön kapamalar, derin yırtmaçlar, maskulen kumaş seçimleri.

Uzun ceketlerde genişlikler, detaylar, ince detaylar... Bu anlamda en önemli vurgulara sahip olan *Rick Owens detayları. Dar omuzlar ya da tam tersi normalinden daha geniş. Matematiksel oran farkları. 2oo9 ve 2o1o'nun en ayrımsanan yanı kadınsı-feminen abartıların stil duygusuna yenik düşerek daha donuk ifadelerle yerdeğiştirmeleri.

Geriye taranan saçlar, iyi bir ton ile ten rengine uyumlu uyumsuz belirginleşen yüz rengi tonları. Ve kontrast ruj.

Kontrast ayakkabılar. Çanta ve aksesuarlar kostümle uyum arayışındayken, ruj ya da ayakkabının itirazı var bu uyuma. Bir adım öne çıkarak renk vurgusunun en ilerideki ifadelerine yerleşiyorlar.
Düz kesim mantolar, omuzları geniş , etek uçlarına doğru daralan Kübik Form Mantolar. Japone kol, hakim yakalı mantolar. Trenchcoat benzeri formlarda mantolar. *Nosferatu-vampirle görüşme filmine hatırlatmalar yapan –D r a c u l a mantoları. Mantolar ve mantolar... En özlediğimiz haliyle *yepyeni bir eski hatırlatmalar* dönemi. Çok eskilerde kalanın bazen en yeni olma durumları. Bir beyin jimnastiği, akıl oyunları moda ve estetiğin mantıksal uzamlarına doğru.

Çözmek zorunda olmadığımız. Uzanabildiğimiz kadarıyla. Varolmak istediğimiz kadarıyla. Anlamak ve paylaşmak istediğimiz kadarıyla. Tek doğru olan zorlamasız, içselleştirebildiğimiz bir çabanın aktarımı, sokağa, yaşama.

İzliyor olacağım usul usul, siz fark etmeden. Yanınızdan sizinle adım atar gibi, rahatsızlık vermeden.